Back to the 50's  



Denne historien begynner på et lite tettsted nord i Norge i siste halvdel 50-tallet. Vi er på det lille tettstedet Bjørnevatn og det er omtrent så langt nord og øst du kan komme i Norge.
 
Om du skal kjøre hit og du blir litt for opptatt med å høre på den fine låta de spiller på radioen så er du plutselig i Russland, det er bare et par kilometer unna. På 50-tallet var kanskje ikke det så trygt, midt under den kalde krigen.

Men som sagt, nå er vi i Bjørnevatn og det er en fin sommerdag.

Det er lørdag, far har jobbet halvdag og resten av dagen har familien tatt seg tid til en liten piknik.

 

 

 
 
Far leser avisen og mor passer på at alle har det hyggelig. Det var sånn det var den gangen!
Bakerst i avisen ser far en annonse som han blir seende lenge på. Han er mekaniker av yrke og fester seg spesielt ved at bilen har "flykvalitet".

 


 

 
Far blir sittende lenge å se på annonsen og drømmer seg bort et lite øyeblikk!
 
 



- Jeg tror vi må kjøpe oss en bil, sier Sverre.
 

- Er det ikke veldig dyrt, spør Klara?
- Du vet jo at jeg ønsker meg en vaskemaskin til jul!

 
Det var den beste julegaven en mor kunne få på den tiden og det ble også tydelig fremhevet i reklamen.

 

 

 
-Nei, det er alt for dyrt sier far. Du er så flink til å vaske klær så det er helt unødvendig.
 

Mor blir smigret av komplimentet og begynner å komme litt på glid.
 

- Hvor mye koster en ny bil da spør mor?

 



 



- Den koster 14.800, det er mye penger men kanskje vi kan ta oss råd til en bil hvis vi er flinke til å spare ?
 

Mange prøvde å slutte å røyke for å få litt penger til overs men det var ikke lett. Avisene var fulle av tobakksreklame og man røkte både inne på  arbeidsplassen og på bussen så det var ikke lett å slutte den gangen.
 
I gode gamle dager så var man ikke redd for å bruke barn i tobakksreklamen.
 

 

 


Mor er fortsatt skeptisk.

- Hvordan skal vi få med oss hunden?

Det var mange som ikke ville ha en bløt og stinkende hund inne i bilen men det fantes løsninger:

 






 Mor er også opptatt av sikkerheten til familiens minste og lurer på om det er trygt for barna?

- Ja visst er det trygt, det finnes gode og sikre løsninger for det også, sier far.
 

 





- Koster det ikke masse penger med service og vedlikehold også?


Mor gjør alt hun kan for å forsøke å prioritere en vaskemaskin før en ny bil.


- Neida, jeg er mekaniker og kan alt man trenger å vite om hvordan det gjøres. Det fikser jeg lett selv!

(Ute av syne - ute av sinn)

 

 



 Ytterligere annonse-påvirkning:

 

"Nyheter 1958"

"Vinnerbil" 

"Pressen priser nye SAAB"

 

 

- Men jeg kan jo ikke kjøre bil, sier Klara.
 

- Nei, det går bra.
Bilkjøring er ikke noe for kvinnfolk, det er tryggest at jeg kjører
sier Sverre.


 


 

 

____________________________________________________

 

 

De blir til slutt enig om å kjøpe en ny bil.



- Men må vi kjøpe SAAB, den er dyr og det er den styggeste bilen jeg noen gang har sett!

Klara er ikke helt enig i valget

- JA, VI MÅ DET! Far hever stemmen. Det er den eneste som har flykvalitet, det er SAAB vi skal ha!



Mor må tenke seg om og går nøye gjennom økonomien, det er tross alt mor som bestemmer i de fleste hjem, og til slutt blir kjøpetillatelsen gitt.

En ny SAAB bestilles og sendes fra Trollhättan og helt opp til russergrensen, 2800 km nordover.

 

Den 2. juni 1958 registreres bilen for første gang.
 


Sverre er en mann av den gamle skolen og i tillegg mekaniker av yrke så vedlikeholdet av bilen får høyeste prioritet.
 
Instruksjonsboken de fikk med fra Finnmark Autosalg blir lest fra perm til perm og bilen vaskes minst hver søndag før de går i kirken.
 






Stolte eiere:

 

 



 

-------------------------------------------------------------------------

 

 

Tiden går, men SAAB'en består!


Familien er kjempefornøyd med bilen og ser ingen grunn for å bytte den ut.

Etter 28 år i aktiv bruk får lokalavisen høre om den fantastiske bilen som altså fortsatt er i daglig drift.

De reiser ut for å snakke med eierne og lager en flott reportasje.

 

 

 


"Går fortsatt som en klokke"

 




Et par år senere er det dessverre slutt på bilkjøringen og den kjøres inn på låven. Den var 100% skadefri etter alle årene på veien og km-telleren hadde ennå ikke nådd 9000 mil så den var alt for fin til å skrotes.
 

 

Det var ikke så vanlig å ta vare på gamle biler den gangen da bilene som oftest var både umoderne og oppbrukt etter så lang tjeneste.

Det fantes ingen vrakpant så bilene ble som oftest dumpet i naturen, helt i henhold til kommunens og friluftsnemdas anbefaling.
 

 

 

________________________________________________

 

 

"Jeg vet om en gammel SAAB,
 
en som har levd lenge"


 

Det er nesten den korrekte teksten da Åse Klevland sang "Intet er nytt under solen" i Eurovision Song Contest 1966. Det er 4 bokstaver feil men hadde hun skrevet den i dag så kunne sikkert teksten vært omtrent slik.

Hun kjører også Gammel-SAAB, hun har kjørt den samme bilen siden 1968 og i likhet med vår SAAB så har den fungert ganske så feilfritt i alle år.


-------------


Det har gått 30 år siden avis-artikkelen ble skrevet og kalenderen viser nå 2020.

En kompis ringer å sier at han vet om en gammel SAAB som har stått veldig lenge på en låve. Etter hvert så drar
3 kompiser ut på tur og kikker innom låven hvor ryktene sier at bilen skal befinne seg.
Man skal være litt forsiktig med å høre på gamle rykter men der sto den faktisk.

 

 


 

  

På veien plukker de opp en lokalkjent som har nøkkel til låven og vi åpner låvedøra.

I skinnet fra dagslyset utenfor så lyser bilen opp som om den sier velkommen. Den er dekket med støv men ser akkurat like fin ut som da den ble parkert for 30 år siden.

 

  

 

 

 

En fornuftig kar fra Østfold så tidlig verdien i bilen og har sikret at den har stått tørt og luftig i alle år. Bedre kunne den ikke bevares og under alt støvet er bilen like fin som da den ble parkert.


Bilen var sikkert dyr i 1958, men nå koster den nok betydelig mer. Sverre og Klara skulle bare visst hva godt vedlikehold betyr for bruktverdien og det hjelper jo også litt at SAAB etter hvert har fått god samlerverdi. Prisen blir diskutert og akseptert, tusenlappene byttet eier og bilen er nå i trygge hender hos medlem av Gammelsabbens Venner.




Fortsettelsen følger!

  

______________

 

 

Nå er det langt fra sikkert at dette er en ordrett gjenfortelling av historien fra 50-tallet, men det kunne det sikkert ha vært.
Men det er vel ikke så farlig så lenge historien er god :-)

 

______________

 

Flere bilder:
 



KM-stand  89.621km.  Rødt interiør/seter er perfekt til svart bil.



Interiørfarge



Stoler



Taktrekket er nesten som nytt

 

Merket for Norge - Hva var spesielt for Norge-versjonen tro?
 
 
 



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 
Linker:
 

 

 
SAAB 96 V4 - 1974
 
 



Jay Leno på tur med egen SAAB 93b
 (YouTube link)
 
 
 
 
 
 


 

 

 
     


 

-JHG-